Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

Tan Dun

“Je wist opeens weer de zin van zo’n internationaal festival: de kennismaking met een totaal andere wereld.” Dat schreef recensent Ernst Vermuelen in NRC Handelsblad op 11 september 1989 naar aanleiding van het Europese debuut van de Chinese componist Tan Dun. Tijdens de ISCM Wereld Muziek Dagen, die dat jaar tegelijktijdig met de Muziekweek door Gaudeamus werden georganiseerd in Nederland, klonk zijn orkestwerk On Taoism, waarin hij zelf de solo-zangrol voor zijn rekening nam. Het veroorzaakte een ware sensatie op het festival. In één klap was zijn naam gevestigd in Europa.

De Nederlandse componist Joël Bons zat in de zaal bij Duns optreden in 1989. In deze podcast vertelt hij over de indruk die dit maakte en hoe het voor hem een hele nieuwe muzikale wereld opende:

Tan Duns optreden hing overigens van struikelblokken aan elkaar. De Franse organisatie die de ISCM Wereld Muziek Dagen zou organiseren haakte op een laat moment af. Snel redde Gaudeamus het festival. Te elfder ure werd Tan Dun ingevlogen voor de uitvoering van zijn On Taoïsm. Voor een repetitie bleef nauwelijks tijd over. Vervolgens verdween de enige, handgeschreven partituur … en werd net op tijd weer gevonden.

Vlnr Mo Wuping, Tan Du, He Xuntian, Qu Xiaosong en Guo Wenjing op de fiets in Amsterdam in april 1991

 

 

 

 

 

Beluister een volledige opname van On Taoism hier:

Enkele reacties van de pers destijds: