Hoe klinkt een tirade uit Oekraïne, een verstild landschap in Zweden, een ritmische sectie uit de VS en een tropische storm in Taiwan? Het Keuris Quartet leerde de componisten Dan VanHassel (VS), Alexey Retinsky (Oekraine), Frej Wedlund (Zweden) en Tsu-Yao Yang (Taiwan) kennen tijdens de Gaudeamus Muziekweek in 2017. Het saxofoonkwartet selecteerde hen uit een ‘open call’ voor nieuw werk en werkte met hen aan eerste schetsen voor nieuwe stukken.
Deze samenwerking bleek zo vruchtbaar dat ze besloten om de composities af te schrijven en in première te brengen tijdens de Muziekweek 2018. Het resultaat van deze vier nieuwe werken is een bonte mix van actuele muziek en visioenen van verre landen.
Foto © Merlijn Doomernik
Het nieuwe werk van Frej Wedlund doet denken aan een verklanking van een uitgestrekt Scandinavisch winterlandschap. Onderkoeld, alles beweegt langzaam en alle geluiden zijn gedempt tot een fluisterzacht pianissimo.
Dan VanHassel verandert het Keuris Quartet in een ritmische machine. Met een groot scala aan geluidseffecten schrijft hij een hommage aan de beatbox cultuur die in de VS zijn wortels heeft.
Alexey Retinsky werkt aan een muzikale tirade die met veel unisono, onregelmatige ritmes en microtonaliteit je uit het veld probeert te slaan; soms lijkt de muziek impulsief, dan weer berekenend.
Tsu-Yao Yang werd geïnspireerd door de tropische storm Nesat die in Taiwan de ramen van zijn appartement teisterde met vlagen van regen opgezweept door een geselende wind. De storm zwelt aan van rustig klaterende keyclicks tot wervelende slierten van tonen die wild om elkaar heen draaien.
Keuris Quartet
Tsu-Yao Yang - nieuw werk
Frej Wedlund - nieuw werk
Alexey Retinsky - nieuw werk
Dan VanHassel - nieuw werk