Oerknal was in 2016 ensemble-in-residence bij Gaudeamus Muziekweek en de samenwerking beviel zo goed dat we ze graag weer op het programma zetten. Het altijd nieuwsgierig en onderzoekende ensemble speelt werk van eveneens pionierende componisten.
Van jurylid voor de Gaudeamus Award Nicole Lizée staat Tarantino Études op het programma. Haar inspiratie vond zij in de films van regisseur Quentin Tarantino. Ondersteund door filmfragmenten uit blockbusters als Kill Bill en Pulp Fiction nemen deze études je mee op een reis door een waanzinnige en absurde wereld.
Matthias Krüger onderzoekt in zijn werk menselijke relaties. De stem in Wie ein Stück Fett (Redux) zingt, spreekt, schreeuwt, jankt en prevelt en legt de verbinding tussen de mens op het podium en het publiek. En in Krügers LAL (First Draft) worden de doedelzak en de accordeon niet door professionals bespeeld waardoor de hardwerkende, zwoegende, menselijke muzikant wordt blootgelegd. Krüger is genomineerd voor de Gaudeamus Award 2018, dus een componist om in de gaten te houden.
All Hallow’s Eve, een muzikale vertaling van een heksensabbat, van muzikale alleskunner John Zorn completeert het programma.
Oerknal o.l.v. Gregory Charette
Matthias Krüger - Wie ein Stück Fett (Redux)
Matthias Krüger - LAL (First Draft)
Nicole Lizée - Tarantino Études
John Zorn - All Hallow's Eve