Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

TIJDLIJN : GAUDEAMUS EN DE ELEKTRONISCHE-MUZIEKGESCHIEDENIS

scroll down
back to overview
‘... each sound, each structure is a promise…’ – Gottfried Michael Koenig

Rond dezelfde tijd dat Philips de eerste Nederlandse studio oprichtte voor elektronische muziek, nam Gaudeamus-oprichter Walter Maas stappen die leidden tot de oprichting van het CEM (Contactorgaan Elektronische Muziek). Vanaf het begin heeft Gaudeamus zo een belangrijke rol gespeeld in onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe technologische mogelijkheden voor componisten uit heel de wereld.

CEM studio 1961

CEM Studio

In 1956 richt Gaudeamus het CEM op (‘Contactorgaan Elektronische Muziek’). Het voornaamste doel van CEM was om een studio te bouwen waar componisten opgeleid konden worden om zelfstandig elektronische muziek te maken – een doel dat Gaudeamus-oprichter Walter Maas al sinds 1952 probeerde te bereiken.

Lees hier het hele verhaal van CEM en de elektronische studio van Huize Gaudeamus

Nederlandse elektronische-muziekpioniers

In 1966 wint de Nederlandse componist Ton Bruynèl de Gaudeamus Award met zijn elektronische stuk ‘Mobile’.

In 1996 richten Gaudeamus en Donemus NEAR op: Nederlands Elektro Akoestisch Repertoire centrum. Bij Donemus brengt NEAR de jaren daarna 2 boxen uit met het elektronische muziek oeuvre van Jan Boerman en Dick Raaijmakers.

Festivals en internationale samenwerkingen 1982 – 1996

1982 – 1991

Jaarlijks worden prijswinnaars van het Concours International de Musique et d’Art Sonore de Bourges geprogrammeerd tijdens de Gaudeamus Muziekweek

1984

De Vereniging PEM – Producenten Elektronische Muziek (opgericht in 1970) wordt door Gaudeamus nieuw leven ingeblazen. PEM wordt de Nederlandse sectie van de CIME – Confédération Internationale de Musique Electroacoustique.

1989

Festival Modèles Sonores: de beginjaren van de elektronische muziek

1994

Festival BEAST – The acousmatic experience, met het Birmingham Electroacoustic Sound Theatre

1994/95

NAEM: “Een onderzoek en plan voor oprichting en realisatie van een Nederlands Archief voor Elektronische Muziek”, door Alcedo Coenen in opdracht van Gaudeamus, Donemus, Geneco en Vereniging PEM.

1996

International Rostrum of Electroacoustic Music (i.s.m. UNESCO/IMC, NOS, STEIM) met o.a. de Cineac Sonore in het Stedelijk Museum Amsterdam

De toekomst van de Elektrische Muze

In 2002 publiceren de PEM (Producenten Electronische Muziek) een manifest waarin ze meer aandacht vragen voor elektronische muziek in Nederland. Gaudeamus is co-auteur.

Lees het manifest hier

2006: Gabriel Paiuk

In 2006 wint Gabriel Paiuk de Gaudeamus Award met zijn elektronische installatie Res Extensa.

Festivals en internationale samenwerkingen 1997 – 2020

1997

Klankspeeltuin i.s.m. CEM tijdens Gaudeamus Muziekweek

2000

Festival Terza Prattica (i.s.m Vereniging PEM)

2000

Uitgave PEM-CD “Nederlandse elektronische muziek anno 2000”

2001 – 2002

Prix Ton Bruynèl: programmering winnaars tijdens Gaudeamus Muziekweek

2006
Live Electronic Festival


Henk Heuvelmans, Gordon Mumma, Lin Jinn, Wu Jubei, Michel Waisvisz

2012/2013

Programmering tijdens Gaudeamus Muziekweek van de Wave Field Synthesis apparatuur i.s.m. de Stichting The Game of Life

2016

International Computer Music Conference i.s.m HKU – Muziek en Technologie

You may also like