playlist: Mixing The Archive - 75 Years of Gaudeamus playlist Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

TIMELINE : BETROKKENHEID GAUDEAMUS BIJ ELEKTRONISCHE MUZIEK

scroll down
back to overview
‘... each sound, each structure is a promise…’ – Gottfried Michael Koenig

Around the same time as Philips was establishing the first Dutch studio for electronic music, Walter Maas, director of the Gaudeamus foundation for contemporary music, took steps that led to the founding of the Contactorgaan Elektronische Muziek (Electronic music contact organization), or CEM. From the outset, Gaudeamus has played a major role in researching and developing new technological possibilities. Innovation and progress come from the bottom up. That is why Gaudeamus has been presenting, stimulating and supporting the latest music by young music pioneers and composers for the last 75 years. 

1953 – 1996

1953 – 1970

Contactorgaan Elektronische Muziek en inrichting CEM-studio zie Artikel Kees Tazelaar

1966

Ton Bruynèl wint Gaudeamus Prijs met “Mobile” tijdens Gaudeamus

1982 – 1991

Jaarlijks woorden prijswinnaars van het Concours International de Musique et d’Art Sonore de Bourges geprogrammeerd tijdens de Gaudeamus Muziekweek

1984

De Vereniging PEM – Producenten Elektronische Muziek (opgericht in 1970) wordt door Gaudeamus nieuw leven ingeblazen. PEM wordt de Nederlandse Sectie van de CIME – Confédération Internationale de Musique Electroacoustique.

1989

Festival Modèles Sonores: de beginjaren van de elektronische muziek

1994

Festival BEAST – The acousmatic experience, met het Birmingham Electroacoustic Sound Theatre

1994/95

NAEM: “Een onderzoek en plan voor oprichting en realisatie van een Nederlands Archief voor Elektronische Muziek”, door Alcedo Coenen in opdracht van Gaudeamus, Donemus, Geneco en Vereniging PEM.

1996

NEAR: Nederlands Elektro Akoestisch Repertoire centrum, opgericht op initiatief van Gaudeamus en Donemus. Bij Donemus brengt NEAR de volgende jaren 2 boxen uit met het elektronische muziek oeuvre van Jan Boerman en Dick Raaijmakers.

Gaudeamus schaft de “reisset” aan met geluidsapparatuur t.b.v. concerten in het land om daar de uitvoering van composities met gebruikmaking van elektronica te bevorderen.

1996

International Rostrum of Electroacoustic Music (i.s.m. UNESCO/IMC, NOS, STEIM) met o.a. de Cineac Sonore in het Stedelijk Museum Amsterdam

1997 – 2020

1997

Klankspeeltuin i.s.m. CEM tijdens Gaudeamus Muziekweek

2000

Festival Terza Prattica (i.s.m Vereniging PEM)

2000

Uitgave PEM-CD “Nederlandse elektronische muziek anno 2000”

2001 – 2002

Prix Ton Bruynèl: programmering winnaars tijdens Gaudeamus Muziekweek

2006
Festival Live-elektronische muziek


Henk Heuvelmans, Gordon Mumma, Lin Jinn, Wu Jubei, Michel Waisvisz

Gabriel Paiuk wint Gaudeamus Prijs met elektronische installatie “Res Electronica” tijdens Gaudeamus Muziekweek 2006.

2012/2013

Programmering tijdens Gaudeamus Muziekweek van de Wave Field Synthesis apparatuur i.s.mde Stichting The Game of Life

2016

International Computer Music Conference i.s.m HKU – Muziek en Technologie

Gottfried Michael Koening : Process and Form.

Geselecteerde geschriften over muziek. Met alle Bilthoven-lezingen. Ondersteund door Gaudeamus.