Tijdens de aankomende Gaudeamus Muziekweek zijn Nadar Ensemble en Catchpenny Ensemble onze Award Ensembles. Dit betekent dat zij een week voorafgaand aan het festival nauw zullen samenwerken met de 5 genomineerden voor de Gaudeamus Award en hun nieuwe opdrachtwerken tijdens het festival in première laten gaan.
Catchpenny zal de stukken van Stefan Maier, Nicholas Morrish en Scott Rubin spelen.
Nadar Ensemble zal de stukken spelen van Kelley Sheehan en Remy Siu.
Catchpenny Ensemble
Het Haagse Catchpenny Ensemble is een platform voor de uitwisseling en uitvoering van creatieve muzikale en artistieke ideeën. De diverse achtergronden en verschillende inbreng van zijn leden zorgt voor een continue vruchtbare muzikale dialoog. Ze kenmerken zich door een combinatie van akoestische en elektrische instrumenten en het gebruik van videokunst, film en audiovisuele elementen.
Het repertoire van het ensemble bestaat uit nieuwe multimediawerken van hun eigen componisten-leden Yael Levy, Nikos Kokolakis en Sascha Thiele en opdrachtwerken van externe componisten en kunstenaars. Hun unieke bezetting – fluit, hobo, klarinet, trombone, piano, percussie, elektrische gitaar, cello en live elektronica – samen met het gebruik van live of vaststaande visuals, maakt ruimte voor spannend nieuw repertoire op maat gemaakt voor Catchpenny.
Nadar Ensemble
Het Vlaamse Nadar Ensemble, vernoemd naar het pseudoniem van schrijver en fotografiepionier Gaspard-Félix Tournachon, houdt er een opzettelijk non-conformistische houding op na, en een echte collectieve geest. Ze geloven sterk in het belichten van hedendaagse muzikale richtingen, met gebruik van alternatieve concertopstellingen, elektronica en multimedia.
Ze werken vooral met jongere componisten die eclectische stilistische invloeden combineren, inclusief het gebruik van elektronische media en vaak met een kritische blik op muzikale presentatievormen. Of het nu theatraal is, op basis van multimedia of anderzins, Nadar plaatst altijd performativiteit in het hart van hun artistieke praktijk en toont zijn affiniteit met cutting-edge muzikale ontwikkelingen in combinatie met dramaturgische contexten, strategieën of concepten met een maximale potentie tot het heruitvinden van de publiekservaring.