Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

terug naar nieuwsberichten

Genomineerden Gaudeamus Award 2019

De genomineerden voor de Gaudeamus Award 2019 zijn geselecteerd. Een internationale vakjury heeft zich gebogen over 285 partituren en vijf jonge muziekpioniers geselecteerd voor de prestigieuze compositieprijs voor componisten tot en met 30 jaar. De vijf muziekpioniers die zullen participeren in de Gaudeamus Muziekweek en kans maken op de Gaudeamus Award 2019 zijn:

De vijf genomineerden werden geselecteerd door een vakjury bestaande uit de Duitse componist Gerhard Staebler, de Italian componiste Clara Iannotta en de Cyprisch-Nederlandse componist Yannis Kyriakides, die zelf de Gaudeamus Award won in 2000. 95 componisten uit 29 verschillende landen stuurden samen een totaal van 285 composities in. In tegenstelling tot voorgaande jaren was de procedure dit jaar niet geheel anoniem en was vooraf het gender van de componist bekend. Van de inzendingen bleek 20% afkomstig van een vrouwelijke componist. Gaudeamus streeft ernaar om het aantal vrouwelijke inzendingen te verhogen om zo bij de nominaties tot een betere representatie van vrouwelijke componisten te komen.

De jury L-R: Yannis Kyriakides, Gerhard Stäbler, Clara Iannotta (Foto: Co Broerse)

Jury statements
Yannis Kyriakides licht de keuze voor de vijf werken toe:

“In choosing the 5 nominees, the jury wanted to reflect the diversity of the types of compositional practice being carried out today, spanning compelling audiovisual and performative work to skilfully crafted sonic explorations on traditional instruments. Each of the 5 composers reflected an already mature and individual musical universe. Remy Siu’s Foxconn Frequency series are powerful political works that use innovative audiovisual media; in tensions by Scott Rubin seems to be the result of several years of developing choreographic strategies using sensors and live electronics; Talk Circus by Kelley Sheehan creates a highly original and spirited sound world using lo-fi electronics for two percussionists and no-input mixer; the traces that remain by Nicholas Morrish is a poetic and beautiful re-animation of obsolete technologies; and Stefan Maier’s Territories III displays a sumptuous sonic imagination through an arresting narrative concept. Needless to say it was a difficult process to pick 5 composers from almost 100 candidates, and the ones who did not make it will hopefully not be discouraged in applying again next time.”

Clara Ianotta voegt toe:

“Going through all the applications received for the Gaudeamus Prize 2019, I was genuinely surprised to see how much technology plays a role in music nowadays. Composers seek new ways of experiencing sound, react to the limits of notated scores inventing more unusual, personal structures. Words become an alternative to notes, and musicians are not confined to their role of performers — they shape the temporality of the sonic environments that surrounds the audience. Music is not just sound anymore, it becomes a synergetic experience that challenges our centuries-old concert halls. It seems to me a more inclusive way of making music. I was pleased by the highly imaginative worlds that the five nominees showed us, and I am looking forward to discovering more about them, next year in Utrecht.”

Gaudeamus Award
Louis Andriessen, Misha Mengelberg, Pauline Oliveros en Michel van der Aa waren nog geen 30 toen ze de Gaudeamus Award wonnen. De internationaal zeer gerenommeerde prijs voor veelbelovende componisten werd voor het eerst uitgereikt in 1957 aan de destijds 22-jarige Peter Schat. Sindsdien selecteert een jaarlijks wisselende vakjury uit honderden inzendingen de talentvolste componisten onder de 30. De Gaudeamus Award 2018 werd na afloop van de Muziekweek op 9 september jl. uitgereikt aan de Finse muziekpionier Sebastian Hilli.

Gaudeamus Muziekweek
Naast het werk van de genomineerde componisten brengt Gaudeamus nog veel meer nieuwe composities ten gehore door o.a. het verstrekken van commissies aan talentvolle muziekpioniers. In 2018 gaf Gaudeamus opdracht voor 11 nieuwe werken, waarvan 5 aan vrouwelijke componisten. Ook voor 2019 staan er nieuwe opdrachten gepland. Gaudeamus hanteert een divers en inclusief beleid waarbij voor de compositie-opdrachten en de verdere festivalprogrammering een evenwichtige balans in gender en achtergrond van de componisten en musici een belangrijk aandachtspunt is.