Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

terug naar nieuwsberichten

NIME installaties tijdens Gaudeamus Festival

Gelijktijdig met Gaudeamus Festival 2024 vindt de mede door ons georganiseerde conferentie NIME (New Interfaces for Musical Expression) plaats, waarin instrumentenuitvinders en muziektechnologie-ontwikkelaars een week lang presentaties geven. Bij verschillende concerten en keynotes van NIME ben je ook welkom met een passe-partout of dagkaart van Gaudeamus. Daarnaast zijn er overdag installaties te zien van NIME-makers op verschillende locaties van HKU, de Academy Gallery en Museum Speelklok. Toegang is gratis, behalve in Museum Speelklok, waar je 50% korting krijgt op vertoon van een polsbandje of kaartje voor Gaudeamus of NIME.


Museum Speelklok Steenweg 6
Wo-vr 10:00-17:00

‘Songs from my analogue utopia’ – Christian Faubel
Deze ‘next generation muziekmachine’ bestaat uit een vijftal gestemde klokjes die bespeeld worden door vijf robots. De robots staan in contact met elkaar via een neuraal netwerk geïnspireerd systeem en zijn ze gesynchroniseerd op een pacemaker. Tesamen vormen ze een polyritmische compositie.


HKU Oude Noord Oudenoord 700
Wo-do 08:00-21:30 / vr 08:00-19:00

‘Maria Choir’ – Iván Paz, Lina Bautista
Dit is een installatie waarbij ingezongen materiaal van bezoekers realtime wordt geharmoniseerd via een ‘stem timbre vertalings algoritme’. Er ontstaat dan een koortje waarbij de bezoeker samen zingt met een koortje met de stem van de Catalaanse zangeres Maria Arnal (1987). De compositie wordt aangevuld met fragmenten die op basis van wat wordt gezongen worden getriggerd.


HKU IBB Ina Boudier-Bakkerlaan 50
Wo-do 08:30-22:00 / vr 08:30-17:30

‘Make your own Rain God’ – Yunyu Ong, Emma Smith, Ryuji Hamada, Maddie Duncan, Lee McIver
In deze fascinerende audio-visuele installatie worden deelnemers uitgenodigd om de rol van Regen Goden op zich te nemen, waarbij ze hun eigen onweersbuien creëren en beheersen via twee interactieve modi, terwijl ze subtiel omgaan met een onderliggend milieuthema.

‘Token Telephone’ – Hugo F Flores, Stephan Moore
Token Telephone is een moderne variatie van ‘Chinese Whispers’ of ‘telefoontje’ waarbij een woord/zin wordt doorgefluisterd en bij het doorfluisteren verandert. Bij Token Telephone zijn het geen mensen maar generatieve artificiële intelligentie modellen die het doorfluisteren voor hun rekening nemen. Het hele proces kan worden gevolgd omdat iedere artificiële intelligentie gerepresenteerd wordt door een speaker.

‘The listening Canvas’ – Luciana Perc
The Listening Canvas is een interactieve geluidsinstallatie die het publiek uitnodigt om het geluid van grammofoonhoorns opnieuw te beleven door middel van tastbare interacties me plantaardig ((graan)korrels, bladeren, stelen) en synthetisch (plastic, karton, stof) materiaal via een open canvas. Binaire opvattingen van natuur en cultuur worden daarbij uitgedaagd ten behoeve van een nieuwe geluidsecologie.

‘[in.tangible]’ – Enrico Dorigatt (video presentation)
[in.tangibile] bestaat uit een series van vijf interactieve canvasses in een gallery-opstelling, waarmee het publiek door middel van touch kan interacteren. De kunstwerken zijn daarbij geen statische objecten die geobserveerd worden, maar door de actieve haptische acties en de interpretatie van het publiek worden de bezoekers co-creators van de artistieke belevenis.


Academy Gallery Janskerkhof 4a
Wo-do 08:30-20:00 / vr 08:30-17:00

‘Sonic Rophalia’ – Kenshiro Taira, Sogen Handa, Risako Shibata, Nimisha Anand, Len Matsuda, Victoria Maki, Ryotaro Hoshino, Kenta Tanaka, Ryoho Kobayashi, Yuta Uozumi, Shinya Fujii
In Sonic Rophalia zien we een aantal ‘moon jellyfish’ (kwallen) in aquaria. Via bewegingsanalyse van de ‘pulsatie’ van de kwallen ontstaat een ritme voor een compositie. Speciale muzikale events binnen deze compositie vinden plaats wanneer de kwallen met elkaar in sync pulseren.

‘Yadorigi’ – Riki Saito, Fushi Sano, Rikuto Shinmi, Minna Hosaka, Haruru Muramatsu, Kenta Tanaka, Ryoho Kobayashi, Yuta Uozumi, Shinya Fujii
Yadorigi handelt rondom een zogenaamde “Hokora”. Dit is een miniatuur shrine binnen het Shinto geloof waarbij het in Japan gebruikelijk is om te buigen voor deze shrine of even stil te staan. In Yadorigi wordt deze ‘beinvloede’ beweging van de mensen als feedback terug gegeven aan de shrine en beïnvloed zo de auditieve en visuele, via licht en schaduw werking, representatie.

‘Ocean Pandæmonium -The Noisy Plasticscape‘ – Ayaka Sakakibara
Alhoewel data over plasticvervuiling van de oceanen overweldigend is, betekent het vaak weinig als het vanaf het land bekeken wordt. Een virtuele oceaan bestaande uit glazen potten en de vervuilende invloed van de mens (de bezoeker) wordt auditief kenbaar gemaakt.