Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

terug naar nieuwsberichten

Ulysses Netwerk in Gaudeamus 2023

Gaudeamus is een van de elf instellingen van het Europese Ulysses Netwerk. Binnen dit netwerk trekken aan elkaar gekoppelde jonge componisten en ensembles rond, worden er co-commissies verstrekt en ontstaan journeys en residenties voor jonge componisten. Het Ulysses Netwerk wordt ondersteund door Creative Europe.

Ons ensemble in residence hand werk uit Keulen is een van de jonge ensembles die binnen het Ulysses Netwerk rondtrekken langs verschillende festivals en academies. Het Duitse hand werk, ensemble voor hedendaagse muziek, werd opgericht in 2011 en pleit sindsdien voor nieuwe werken op een hoog artistiek niveau, met een focus op de “duurzaamheid” en “herbruikbaarheid” van de werken die zij in opdracht geven. Ze wijden zich aan het werken aan, verfijnen en levend houden van nieuwe composities die anders vaak één keer worden gespeeld en vervolgens worden vergeten in onze snelle samenleving. “handwerk” betekent ambacht, en het ensemble stelt hun ambacht, evenals de zorg voor de compositie en kwaliteit van de interpretatie, op de voorgrond van hun werk. Op deze manier draagt ensemble hand werk bij aan de instandhouding van de hedendaagse muziek op de langere termijn. In de week voorafgaande aan het festival repeteren zij intensief samen met drie van de genomineerden voor de Gaudeamus Award: Zara Ali, Uri Kochavi en Saad Haddad. hand werk is tweemaal te zien en te horen op het festival, tijdens de openingsavond 6 september, als ook tijdens het gratis toegankelijke lunchpauzeconcert op vrijdag 8 september.

Op vrijdagavond speelt het IEMA-Ensemble, een gezelschap van masterstudenten uit heel Europa die zich verder willen ontwikkelen in het uitvoeren van hedendaagse muziek; dit zijn de toppers van morgen! We kijken uit naar het nieuwe werk Scrunchy Touch Sweetly to Fall dat de Engelse componist Alex Paxton, genomineerd voor de Gaudeamus Award 2022 en recent winnaar van de prestigieuze Ernst von Siemens Composers Prize, voor het ensemble heeft geschreven. Paxton maakte afgelopen jaar veel indruk met zijn composities, die het beste van Frank Zappa, John Zorn en Igor Stravinsky combineren.  De opdracht aan Paxton is een co-commissie van drie partners binnen het Ulysses Netwerk: IEMA (Internationale Ensemble Modern Akademie), impuls (Verein zur Vermittlung zeitgenössischer Musik) en Gaudeamus.

Samen met IEMA en impuls bieden we daarnaast twee jonge componisten de kans om te werken met het IEMA-Ensemble binnen de zogenoemde Composer Journeys. We selecteerden de Oekraïense componist Adrian Mocanu en de Italiaanse Maria Vincenza Cabizza. Deze twee componisten doorlopen een residentie bij het IEMA-Ensemble, alwaar zij gecoacht worden door componisten verbonden aan Ensemble Modern. Zij zijn daarnaast welkom bij de academies van impuls en Gaudeamus, vol met masterclasses, workshops en seminars.

De Oekraïense artiest Katarina Gryvul krijgt van Mixtur, onze collega’s in Barcelona en ook lid van het Ulysses Netwerk, en Gaudeamus een opdracht voor een nieuw werk voor zang en elektronica voor 8-speakers. De wereldpremière van Bukimi no tani klinkt op vrijdagavond in een surround sound setting in Het Huis Utrecht. Gryvul is componist, geluidskunstenaar, muziekproducent en violiste. In haar werk richt ze zich op variaties in timbres, klankstructuren en het mengen van het organische met het synthetische. De grens tussen authenticiteit en virtualiteit; het samenspel tussen digitaal en analoog. Lees het interview dat onze stagiair Sofia Chionidou onlangs met Katarina Gryvul had.

Tot slot dan nog de Composer Journey van de Britse componist Eden Lonsdale.  Lonsdale is gefascineerd door het orgel, spatiale opstellingen, long duration pieces en de middentoonstemming. Dit alles komt tezamen in het werk dat hij voor het Haagse ensemble Oerknal componeert. Het orgel van de Lutherse Kerk is het hoofdinstrument, waaromheen hij instrumentgroepen groepeert, bestaande uit fluit, klarinet, percussie en een strijkkwartet. Zijn recente album op het opmerkelijke Another Timbre platenlabel maakt duidelijk wat Lonsdale voor ogen heeft: een aantrekkelijke start van de donderdagavond, het publiek onderdompelend in een dertigminuten durend mediatieve staat van zijn.