woensdag 7 aug 2024 — Het Gaudeamus Festival heeft deze week de volledige programmering bekendgemaakt. In een eerder persbericht werd reeds uitvoerig vooruitgeblikt op de openingsavond met onder meer de uitvoering van De Staat van Louis Andriessen door Asko|Schönberg en Ensemble Klang. Ook werden in dat bericht festivalhoogtepunten als het optreden van het Franse orkest ONCEIM & Christian Marclay, de voorstelling ZUAM van Futuristisch Foundation en een programma in samenwerking met het Londense label Nonclassical aangekondigd. In dit tweede bericht graag uw aandacht voor onder meer het Hashtag Ensemble, Concepción Huerta en Aimée Theriot, Jlin, Kate Moore en de NIME-conferentie, die voor de eerste maal in Nederland plaatsvindt. Het Gaudeamus Festival vindt plaats van 4 t/m 8 september op talrijke locaties in Utrecht. Het festival omvat meer dan 45 concerten, interdisciplinaire performances, de Gaudeamus Award, workshops, lezingen en een seminar.
Het Poolse Hashtag Ensemble ontwikkelt voor hun project Second:ary in samenwerking met vrijwilligers en bewoners van het Utrechtse AZC enkele gloednieuwe stukken. Gedurende een reeks workshops, waarvan er ook een aantal tijdens het festival plaatsvindt, worden verhalen, smartphonefoto’s en audiofragmenten verzameld uit het asielzoekerscentrum. Het ensemble gebruikt dit materiaal als grafische partituren die zij zelf muzikaal interpreteren. Het Hashtag Ensemble timmert in eigen land stevig aan de weg en heeft als missie om hedendaags gecomponeerde muziek te ontmythologiseren. Hun optreden, dat plaatsvindt in Stadsklooster Utrecht, maakt deel uit van het gratis toegankelijke Utrechtse UITfeest.
Concepción Huerta en Aimée Theriot
Geluidskunstenaar Concepción Huerta en cellist Aimée Theriot presenteren nieuw werk dat ze componeren in de weken voorafgaand aan het festival tijdens een residentie in de Willem Twee Studios in Den Bosch. Met behulp van vintage analoge synthesizers en elektronische instrumenten, deels afkomstig uit de elektronische studio die Gaudeamus had in de jaren ‘50 tot ‘80, verkennen ze het spanningsveld tussen analoge en digitale muziek, ambient en noise, live elektronica en taperecorders. Dit is de tweede samenwerking tussen de Willem Twee Studios en Gaudeamus, nadat vorig jaar cellist/zangeres Mabe Fratti er een residentie deed.
Het pad van Kate Moore
Voor haar project A Beautiful Path wandelt componist Moore in etappes van het oosten van Nederland naar het meest westelijke punt van Ierland. Al lopend ontwikkelt ze een nieuwe muziekcyclus, geïnspireerd op troubadours die eeuwen geleden de orale geschiedenis van de betreffende streken in kaart brachten. Ze maakt een tussenstop in Utrecht en presenteert work-in-progress uit dit unieke project. We horen Ossenlied Part 1: het eerste deel van een compositie die ontstond tijdens de eerste maanden van de wandeling, die leidde naar haar geboorteplaats Oxford.
Jlin
De Amerikaanse Jlin (Jerrilynn Patton), een van de meest invloedrijke vrouwen in de elektronische muziek van vandaag, brengt samen met kunstenaar Florence To een audiovisuele show met werk van haar nieuwste album Akoma.
Maya Fridman
Cellist Maya Friedman was artist in residence bij Gaudeamus in 2018 en 2019. In die tijd liet ze al een grote gretigheid zien om haar grenzen te verkennen en in de jaren erna groeide ze uit tot de veelzijdige kunstenares die ze nu is. Tijdens de pandemie maakte ze samen met voormalig wereldkampioen freestyle BMX Sietse van Berkel het programma Cellos x BMX. Komt dat zien en horen op het KF Hein-plein van TivoliVredenburg.
Smartphones
Percussietrio XTRO en strijkkwartet Pelargos Quartet zoeken in Dis/re]-connecting van componist Charles Baumstark naar antwoorden op de vraag hoe we een gezonde relatie met onze smartphones kunnen ontwikkelen. Het Haagse But What About speelt nieuwe werken die het ensemble samen schreef met acht finalisten van het Compositie Concours 2024 van het Prinses Christina Concours.
NIME-conferentie – 250 ‘uitvinders’ komen vanuit de hele wereld naar Utrecht
Gelijktijdig met het festival wordt van 2 t/m 6 september de NIME-conferentie gehouden. NIME staat voor New Interfaces for Musical Expression. Meer dan 250 muziekinstrumentenbouwers, -uitvinders en -ontwikkelaars uit de hele wereld (alle werelddelen zijn vertegenwoordigd) komen naar Utrecht om kennis uit te wisselen over het ontwerpen en gebruiken van nieuwe interfaces voor muzikale expressie, variërend van conventionele instrumenten tot interactieve hightech geluidsinstallaties. De NIME-conferentie wordt jaarlijks gehouden en vond de afgelopen jaren plaats in onder meer China, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. De editie van dit jaar, de eerste in Nederland ooit, wordt georganiseerd door Gaudeamus, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Sounds Like Touch. Meerdere concerten en keynotes van de NIME-conferentie maken deel uit van het Gaudeamus Festival. De Nederlandse producer, multi-instrumentalist en componist BINKBEATS (Frank Wienk) verzorgt een keynote tijdens en is deelnemer van de NIME-conferentie én hij maakt zijn opwachting bij het Gaudeamus Festival: zo is er een installatie van hem te zien in het voormalig Pieter Baan Centrum en verzorgt hij op de slotdag zijn performance OHM.