playlist: Gaudeamus Highlight Selectie playlist Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren

Musician-in-residence

Musician-in-residence

Maya Fridman

Meestercelliste Maya Fridman, geboren op 7 november 1989 in Moskou, studeerde in 2016 Cum Laude af aan het Conservatorium van Amsterdam. De laatste zeven jaar treedt Fridman met grote regelmaat op in Nederland en Duitsland. In haar solo-programma’s presenteert ze met gemak hedendaagse composities naast grote werken uit de vorige eeuw. Haar performance heeft een sterke emotionele impact op het publiek. In 2013 ontving ze de prijs voor Beste Muzikant tijdens de Grote Prijs van Nederland. Ook tourde ze als special guest met FAUN en vergezelde ze de legendarische gitaarviruoso Harry Sacksioni op zijn jubileum tour. Daarnaast zette ze veel succesvolle projecten op, zoals recentelijk haar samenwerking met pianiste Tomoko Mukaiyama. Maya Fridman is tevens kandidaat voor Dutch Classical Talent in seizoen 18/19.

Voor haar zojuist verschenen album The Fiery Angel arrangeerde ze zelf Prokofiev’s gelijknamige opera voor piano en cello samen met Artem Belogurov. Dit werk is door het Onderzoeksdepartement van het Conservatorium van Amsterdam, James Gaffigan en Christina Guillaumier zeer hoog beoordeeld.

In augustus 2017 kwam Fridman’s CD Red Velvet uit met solowerken van diverse hedendaagse componisten. Het album werd met veel lof ontvangen:

“Het is een uitdaging om een hele cd op te nemen met een cello als solo-instrument. Maar, de manier waarop Maya de composities vorm geeft en ten gehore brengt houdt je bij de les. Als luisteraar ga je moeiteloos mee. Het label ‘indrukwekkend’ is hier nog een understatement.” ~ Music Emotions

“alle stukken op deze cd doen er toe en hebben een hoge mate van urgentie … de Russische celliste Maya Fridman staat garant voor emotionele impact: ze speelt alsof haar leven ervan afhangt en spreidt een enorme doorleefdheid ten toon.”
~ Luister

Maya is musician-in-residence bij Gaudeamus. Dit betekent dat zij de komende twee jaar de gelegenheid krijgt Fridman om uiteenlopende samenwerkingen aan te gaan en haar eigen muzikale werken te schrijven en arrangeren.

Peer Gynt
Samen met Japanse pianist, beeldend kunstenaar, componist en regisseur Tomoko Mukaiyama gaat Maya Fridman een muziektheatrale bewerking maken van Alfred Schnittke’s Peer Gynt voor cello en piano. Fridman zelf tekent voor de arrangementen en de samenwerking met Mukaiyama voorspelt een eigenzinnige voorstelling vol contrast waarin de verschillende disciplines van beide makers zullen versmelten tot één geheel. Of zoals ze het zelf omschrijven: “een nieuwe synesthesie van verschillende kunstvormen in de concertruimte zoals we die kennen”.

Maya Fridman & Gagi Petrovic
Dit elektro-akoestische duo, bestaande uit cello, live elektronica en twee stemmen (mezzosopraan en bas-bariton), heeft een exploratieve en expressieve houding. Fridman & Petrovic maken hybride muziek, zowel in stijl als technologisch. Ze integreren muzikale elementen uit verschillende praktijken, zoals klassieke muziek, hedendaagse compositie, songwriting, ondergrondse elektronica en hun gedeelde achtergrond in Oost-Europese muziek. Hun stemgeluid en de klanken van de cello worden gecombineerd met het nieuw ontwikkelde technologisch instrument GEST, dat met behulp van handgebaren auditieve transformaties vormt. Fridman & Petrovic creëren nieuwe verbindingen tussen oude en nieuwe instrumenten om liedjes te zingen die je nog nooit eerder hebt gehoord.

Maya Fridman & Maxim Shalygin
Voor haar residentie bij Gaudeamus werkt Fridman samen met componist Maxim Shalygin, wat heeft geresulteerd in een nieuw stuk voor solo cello: Canti d’inizio e fine. Een momumentale cyclus van 7 songs voor cello (en stem) met het thema Geboorte, leven en dood.
Shalygin over Fridman: “Maya heeft het unieke talent om diepere betekenissen te vinden in muziek en het uit te drukken met een sterke emotionele performance. Deze performance is altijd een stuk magie.” Terwijl Fridman zijn Canti d’inizio e fine bestudeert, richt zij haar aandacht op het ervaren van tijd en geluiden terwijl die langzaam sublieme transformaties ondergaan.