Celliste Maya Fridman is in 2018 en 2019 in residentie bij Gaudeamus. De komende twee jaar krijgt Fridman bij Gaudeamus de gelegenheid om uiteenlopende samenwerkingen aan te gaan en haar eigen muzikale werken te schrijven en arrangeren. In 2019 won ze de finale van Dutch Classical Talent. De jury sprak over Maya Fridman: “Als wat Maya speelde een spiegel was van de wereld van nu, dan willen we heel graag meer van het nu, alsjeblieft!”
Fridman werd geboren in 1989 in Moskou en speelt sinds haar zesde cello. Haar zoektocht naar nieuwe muziek en experimenten voerde haar naar Amsterdam, waar ze in 2016 cum laude afstudeerde aan het Conservatorium. Fridman is een meestercelliste die alles kan en alles speelt: klassiek, pop, (gothic) rock, folk, jazz, nieuwe muziek of flamenco. Dankzij haar veelzijdigheid en vurige, emotionele manier van spelen zijn er steeds meer componisten die speciaal voor haar stukken schreven.
Fridman speelt in verschillende ensembles en samenwerkingsverbanden, waaronder een duo met Gagi Petrovic (cello, live elektronica en twee stemmen), jazztrio Aeon Trio, diverse projecten met singer-songwriter Jyoti Verhoeff en als gastmuzikant bij de Duitse folkband Faun.
Ze bracht in 2017 en 2018 drie albums uit op het Utrechtse label TRPTK: The Invisible Link met werk van Alfred Schnittke, Pēteris Vasks en Arvo Pärt; Red Velvet met stukken van onder meer Karen Tanaka, Gaspar Cassadó en Kaveh Vares, die het titelstuk speciaal voor Fridman schreef; en meest recent The Fiery Angel, een bewerking van de gelijknamige opera van Profokiev voor cello en piano.
Voor haar residentie bij Gaudeamus werkt Fridman samen met componist Maxim Shalygin, wat heeft geresulteerd in een nieuw stuk voor solo cello: Canti d’inizio e fine. Een monumentale cyclus van 7 songs voor cello (en stem) met het thema geboorte, leven en dood. Samen met de Japanse pianist, beeldend kunstenaar, componist en regisseur Tomoko Mukaiyama maakte Fridman een muziektheatrale bewerking van Alfred Schnittke’s Peer Gynt voor cello en piano.