Binkbeats staat bekend om zijn progressieve composities die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek verkennen. Zijn elektro-akoestische objecten, gecombineerd met rituele percussie en invloeden uit de moderne dansmuziek, creëren een volledig meeslepende ervaring. Uit een diepe nieuwsgierigheid naar geluid experimenteerde Wienk met het transformeren van synthetische geluiden naar een analoge, akoestische bron. In deze zoektocht vond hij Henk Schut: het laten vibreren van fysieke objecten door middel van elektronische signalen bleek een gedeelde interesse te zijn en leidde tot een samenwerking. De muzikaliteit van Wienk en de expertise van Schut vulden elkaar aan: samen ontwierpen ze een nieuwe installatie die een belangrijke rol speelt in ‘OHM’.
Muzikaal liet Wienk zich inspireren door rituele instrumenten en technogeluiden—drums met dierenvellen, timbila, simantra en een lithofoon, maar ook kickdrums van een drummachine en diepe bassen. Polyritmes zijn een belangrijk element in de composities; doordat ze in meerdere lagen over elkaar heen schuiven, creëren ze voor de luisteraar een variabel gevoel van tijd.
Het hele festival lang is de installatie te bezoeken.
En op de slotdag, zondag 8 september, geeft Binkbeats zelf een performance in en met de installatie. Geluidssculpturen / installatie ontwerp van beeldend kunstenaar Henk Schut.
Dit is een originele opdracht van Gaudeamus Festival, financieel ondersteund door Fonds Podiumkunsten.
Binkbeats (Frank Wienk)