Avontuur, interdisciplinariteit en bovenal een kritische houding tegenover de wereld van vandaag zijn enkele van de belangrijkste doelstellingen van het Nadar Ensemble. Daarom is het ensemble niet alleen gefascineerd door hedendaagse muziek, maar ook door film, beeldende kunst, performance, installatiekunst en alles wat deze categorieën omvat – of net niet. Tijdens hun jaarlijkse Summer School werken ze samen met een nieuwe, jonge beloftevolle generatie componisten die net zo nieuwsgierig en grensverleggend is.
De voor de Gaudeamus Award 2025 genomineerde Matthew Grouse creëert in zijn stuk To put words in my mouth een absurdistische wereld met de gezichtsbewegingen die mensen maken om klanken te produceren. Nostalgie is troef in het werk van Eveline Vervliet waarin een pianiste mijmert over een elektronisch speelgoedinstrument uit haar tijd, en waarin eerdere uitvoeringen van het stuk als vervlogen herinnering doorschemeren. De kosmische horrorwereld van H.P. Lovecraft is dan weer een startpunt voor Nina Fukuoka’s stuk Yuggoth. Paul Scully, niet alleen componist maar ook een begenadigde loper, gaat letterlijk voor zijn toptijd op de 3 km in Personal best, in real time te volgen en van sportcommentaar voorzien.