Gaudeamus draait helemaal om het geven van kansen aan jonge makers, in de hoop hun carrière van de grond te laten komen. In deze serie artikelen nemen we contact op met enkele van de artiesten waar we in het verleden mee samengewerkt hebben om te zien waar ze nu staan in hun carrière. Aflevering 3: Maya Fridman, artist in residence bij Gaudeamus in 2018 en 2019.
Wat doe je op dit moment?
In juli reisde ik naar Massachusetts om als componist deel te nemen aan het Bang on a Can Summer Music Festival. Dit was de eerste keer dat ik naar de Verenigde Staten reisde en dat ik een première van een compositie van mij hoorde waar ik zelf niet in speelde. En ik heb daar ook een solo-cello-optreden gedaan. Nu werk ik aan een nieuwe compositie voor het Grachtenfestival, Tree of Life, een muzikaal verhaal geïnspireerd op de tien sefirot van de Tree of Life, de spirituele principes uit de Joodse religieuze traditie. Deze cyclus is geschreven voor instrumenten uit zowel de klassieke als de Midden-Oosterse traditie. Ik hoef niet te zeggen dat ik ongelooflijk enthousiast en dankbaar ben voor al deze avonturen.
Hoe kijk je terug op de samenwerking met Gaudeamus en welke rol speelde het in je carrière?
Ik kijk met warmte en vreugde terug op mijn residentie bij Gaudeamus. Gaudeamus liet me experimenteren en reflecteren op wat het betekent om kunstenaar te zijn. Aan het begin van mijn residentie maakte ik een lijst met ideeën die ik hoopte te realiseren in mijn carrière. Een daarvan was het arrangeren van Alfred Schnittkes Peer Gynt en het uitvoeren ervan met Tomoko Mukaiyama in een theatersetting. Dankzij Gaudeamus werd dit project werkelijkheid. Tijdens mijn residentie werkte ik ook nauw samen met Maxim Shalygin, Kaveh Vares, Gagi Petrovic en vele andere componisten wiens werken ik nog steeds regelmatig uitvoer. Het was een ongelooflijk inspirerende omgeving om deel van uit te maken.
Welke blijvende invloed heeft het werken met Gaudeamus gehad op het werk dat je nu maakt?
Dankzij meerdere brainstormsessies met het Gaudeamus-team kregen veel van mijn ideeën vorm. Ik herinner me nog dat ik met Martijn Buser besprak wat voor soort kunstenaar ik wilde worden. Toen ik van voornamelijk een klassieke cellist overstapte, raakte ik diep geïnspireerd door de processen van creëren en onderzoeken, en zette ik mijn eerste stappen om zelfstandig maker te worden. Deze geweldige steun stelde me in staat om mijn nieuwsgierigheid naar diverse muzikale werelden te bevredigen en te groeien als een kunstenaar die niet alleen een uitvoerder of een componist hoeft te zijn. Daarom kan ik nu naar The Bang on a Can Summer Music Festival als een mix van beide.
Tijdens Gaudeamus Festival 2024 zal Maya op zaterdagavond optreden met BMX-artiest Sietse van Berkel. Koop nu je tickets!
Foto: Brendon Heinst