Cem Güven (1997, Turkije) beschrijft zijn muziek als "Earround Muziek", meer specifiek als "harmonische ontkiemingen die de oren omringen", aangezien zijn ambitie is dat de luisteraars het gevoel hebben dat hun oren gevuld zijn met contrasterende geluiden die de gevoelens van "complete" omringende klanken geven. Hij streeft ernaar om een contrasterende verscheidenheid aan toonhoogten en dynamiek te gebruiken, evenals om de spanning tussen twaalftoons- en microtonale toonhoogteverzamelingen te benadrukken binnen voortdurend expansieve harmonische progressies.
Güven werkt met abstracte, imaginaire sferen die het gevoel van eeuwigheid en onontkoombaarheid geven, omdat de benadrukte klanken verdwijnen en weer verschijnen met ambiguïteit in het tempo. De spanning tussen twaalftoons- en microtonale toonhoogteverzamelingen weerspiegelt zijn eigentijdse perspectief op Turkse muziek en zijn "makams".
De muziek van Güven kenmerkt zich vaak door het contrast tussen intense en meditatieve sferen, en het tempo van zijn werken streeft ernaar zijn utopie van "ononderbroken focus" tijdens het luisteren te bereiken.
Güven is afgestudeerd aan The Juilliard School in New York en aan The Royal Academy of Music, en hij volgt momenteel zijn doctoraat aan de Columbia Graduate School of Arts and Sciences met een studiebeurs.
Cem Güven is onlangs een componist geworden bij Universal Edition in Wenen, waar zijn partituren worden gepubliceerd en verspreid, daarnaast is hij een artiest bij Talent Unlimited in Londen.
Güven is een meervoudig bekroonde componist en heeft deelgenomen aan festivals en samengewerkt met bekende ensembles zoals Ensemble Intercontemporain, Attacca Quartet of Riot Ensemble, om er maar een paar te noemen (de volledige lijst van zijn prijzen en samenwerkingen is te vinden op zijn website).