De Engels-Amerikaanse componist Oscar Bettison verhuisde eind jaren ’90 naar Nederland om te studeren bij Louis Andriessen en Martijn Padding. Een periode die hij karakteriseert als bepalend voor het vinden van zijn muzikale stem, net zo avontuurlijk en onvoorspelbaar als die van Andriessen. Voor de openingsavond van Gaudeamus Festival schrijft hij een gloednieuw stuk in reactie op Andriessens De Staat. Bettison schrijft zijn stuk voor dezelfde bezetting als De Staat, een spiegelcompositie met een heel andere sfeer. Een groep van piano’s, harpen en gitaren vormt de kern, terwijl sommige spelers van positie veranderen en zangers de koperblazers aansporen en de nacht aanroepen.
Vooraf spreekt componist Calliope Tsoupaki ‘De Staat van de Nederlandse Nieuwe Muziek’ uit.
Oscar Bettison (1975) - On the slow weather of dreams (2024)
I After Eifuku Mon’in
II A Compendium 1
III
IV Prisms and Prisms
V
VI A Compendium 2
VII
VIII Thresholds and Seas
IX A Compendium 3
X
XI Por las Estrellas
XII
XIII Ether and Forgetting
Uitvoerenden
Asko|Schönberg
Ensemble Klang
Studenten Conservatorium van Amsterdam
Clark Rundell - dirigent
Met dank aan Petro Latas voor het ontwerp van de geluidseffecten in On the slow weather of dreams.
Foto © Kyle Dorosz