Tijdens de openingsavond van het Gaudeamus Festival staat het iconische werk De Staat van Louis Andriessen centraal. De vier uur durende avond opent met een uitvoering van deze politiek geladen Nederlandse klassieker en sluit af met een gloednieuw werk in reactie hierop door de Engelse componist Oscar Bettison. Daartussen ontvouwt zich een avond vol verrassingen.
Concerten
TimetableNIME Concert: Tactile NIMEs and sensitivity
Een concert met interfaces en NIMEs die zich richten op menselijke neurologische diversiteit. Componisten, uitvoerders en ontwikkelaars verkennen 'tactiliteit in een hybride wereld'. Samenwerking met NIME.
NIME Keynote: Andi Otto & Kristina Andersen – Unarchiving The Hands
Andi Otto en Kristina Andersen vertellen het verhaal van een van de eerste door sensoren aangestuurde muziekinstrumenten, The Hands, en de historische en artistieke contexten en ontwikkelingen waarin het een belangrijke rol speelde.
re: De Staat (expo & performances)
Geïnspireerd door De Staat schreven zeventien componisten tekstgebaseerde partituren over de relatie tussen muziek en politiek.
Asko|Schönberg & Ensemble Klang – Louis Andriessens De Staat
Zeldzame live uitvoering van Louis Andriessens De Staat, een van de meest toonaangevende Nederlandse composities uit de 20e eeuw.
re: De Staat (panel) + Meet The Nominees
Paneldiscussie over de verhouding tussen muziek en politiek. Aansluitend hierop maken we kennis met de vijf genomineerden voor de Gaudeamus Award 2024.
Asko|Schönberg & Ensemble Klang – Oscar Bettisons On the slow weather of dreams
Bettison schrijft een gloednieuw stuk als reactie op Andriessens De Staat, een spiegelcompositie met een heel andere sfeer.