playlist: Gaudeamus Highlight Selectie playlist Klik op het toestaan van cookies om de playlist te beluisteren
terug

The Garden – Asko|Schönberg & Slagwerk Den Haag

Opening Gaudeamus Muziekweek 2018, wereldpremière, muzikale collage, nieuwe luisterervaring

Gaudeamus Muziekweek opent met de wereldpremière van The Garden van Richard Ayres. The Garden is een cyclische vertelling over een man die ontevreden is met zijn leven en in zijn tuin begint te graven naar het middelpunt. Ayres gebruikt teksten van Shakespeare, Dante, teksten uit films en teksten uit de kroeg. Video-artiest Martha Colburn, bekend om haar hallucinerende en caleidoscopische werk, maakt animaties bij The Garden.

De Britse Richard Ayres studeerde compositie bij Morton Feldman en Louis Andriessen. In 1994 won hij de Gaudeamus Award. Ayres schreef The Garden in opdracht van Asko|Schönberg en London Sinfonietta.

Asko|Schönberg o.l.v. Bas Wiegers
Martha Colburn - video-artiest (The Garden)
Joshua Bloom - bas bariton (The Garden)
Richard Ayres - The Garden
William Kuo (Genomineerd Gaudeamus Award) - Flieht wie ein Schatten
William Dougherty (Genomineerd Gaudeamus Award) - The new normal

Slagwerk Den Haag
Georgia Nicolaou - Follow and Listen

Het semi-scenische werk van Ayres (Gaudeamus Award 2018 jurylid) wordt aangevuld met werk van twee jonge muziekpioniers genomineerd voor de Gaudeamus Award 2018: William Kuo en William Dougherty.  Hun werk wordt uitgevoerd in de Hertz, de kamermuziekzaal van TivoliVredenburg. Onder begeleiding van Slagwerk Den Haag, die kersverse noten van componist Georgia Nicolaou op de roltrappen van TivoliVredenburg spelen, word je meegenomen van de Grote Zaal naar de Hertz voor een vervolg van het programma.

In flieht wie ein Schatten onderzoekt William Kuo de grenzen van zijn eigen compositietaal. De titel zet je wellicht op het verkeerde been; de jonge componist komt uit Canada en liet zich inspireren door de Duitse Bijbelvertaling van Martin Luther. Kuo wil met zijn compositie de luisteraar een vernieuwde luisterervaring bieden.

the new normal van William Dougherty is geschreven als reactie op de verontrustende gebeurtenissen in Amerika in de zomer van 2016: de schietpartijen en moorden op ongewapende Afro-Amerikaanse burgers door politieagenten. Dit werk is een collage van muzikale lagen uit verschillende tijdperken, met opnames van Afro-Amerikaanse gevangenen door etnomusicoloog Alan Lomax (1947), quotes van Monteverdi en Purcell in bewerking van de Japanse noise-artiest Merzbow en politieradio-opnames uit 2016.

Gratis voorprogramma en introductie
Om 19:00 uur opent Gaudeamus Muziekweek 2018 met een muzikale ode buiten op de kade van TivoliVredenburg. Tijdens het concert op en rond het water klinkt werk van onder andere Yannis Kyriakides, uitgevoerd door Birmingham Contemporary Music Group.

Aansluitend aan deze muzikale ode op het water is er een introductie in de Grote Zaal met de zes genomineerden voor de Gaudeamus Award 2018.

Zowel het concert op de kade als de introductie zijn gratis toegankelijk.

Foto © Herre Vermeer

lees meer