De eerste analoge synthesizer werd al in de jaren ’60 uitgevonden, maar nog steeds zijn analoge synthesizers een bron van verwondering en ontdekking voor hedendaagse componisten en muzikanten. Tot voor kort organiseerde collectief Modulation dan ook een maandelijkse avond met optredens op analoge synths in Kytopia. Speciaal voor Gaudeamus komen ze nu met hun programma naar het Centraal Museum.
Het Modulation meets Gaudeamus programma vangt aan in de Nicolaïkerk (de kerk direct naast Centraal Museum) met Bellows van de Canadese geluidskunstenaar Stefan Maier (genomineerd voor de Gaudeamus Award 2019) en de Deens kunstenaar Ragnhild May, uitgevoerd door Catchpenny Ensemble. Met luidsprekers en grote subwoofers verspreid over de kerk laten ze zelfs de meest verborgen hoeken en gaten van de kerk hun compositie akoestisch vervormen en kneden. Een microtonaal en spatiaal experiment waar je oren van open gaan staan.
In het Centraal Museum café vervolgt de Modulation-avond met de Nederlandse cellist/geluidskunstenaar Maarten Vos (voormalig artist in residence van Gaudeamus), de Keulse artiest HHNOI samen met collega-muzikant/beeldend kunstenaar Rachel Palmer en de Duitse modulaire downtempo artiest Panic Girl.
LET OP: Je kunt ook naar dit concert met een kaartje voor Centraal Laat: Gaudeamus x Duran Lantik.
UITVOERENDEN
Stefan Maier w/ Ragnhild May & Catchpenny Ensemble - Bellows
Maarten Vos
HHNOI w/ Rachel Palmer
Panic Girl
Foto © BY-PAULUZ