NIET DIRECT VOOR IEDEREEN WEGGELEGD
Het profiel van Gaudeamus is aanvankelijk nog niet heel sterk bepaald. Dat verandert als Maas de markante pianist-componist Henk Stam ontmoet. Onder diens invloed kiest Maas er resoluut voor om jonge componisten en hun nieuwe muziek voor het voetlicht te brengen.
De eerste vernieuwingen in de muziekwereld komen vooral uit Duitsland, waar Maas samen met onder anderen Stam een internationaal netwerk opbouwt. Jonge componisten experimenteren graag met andere muziekvormen. Maar Nederlandse musici – ingesteld op traditionele werken voor strijkensembles, piano, blazers en orkesten – deinzen er nog geregeld voor terug. Zijn die wonderlijke noten en aanwijzingen wel speelbaar? Zullen de instrumenten heel blijven tijdens de uitvoering?
Het kost dan ook moeite goede musici te vinden voor de grensverleggende werken. Voornamelijk leden van de radio-orkesten zijn wel bereid de nog niet zo geliefde muziek te spelen. Daaruit kan een eigen huisensemble worden samengesteld, het Gaudeamus Kwartet. Het treedt alom op en is later ook het eerste kwartet dat, in 1968, de uitvoering aankan van de zeer complexe muziek van componist Brian Ferneyhough.
INTERNATIONAAL SCHUURTJE IN DE TUIN
Via componisten en uitgeverijen uit de hele wereld vergaart Gaudeamus vanaf de jaren ’60 een grote variatie aan studiemateriaal. Partituren, boeken, tijdschriften en geluidsopnames uit de hele wereld vinden hun weg naar de steeds meer aanwezige muziekstichting in Bilthoven. Daar in een schuurtje in de tuin raken de kasten van de muziekbibliotheek elk jaar voller. De verzameling is uniek in de wereld. Muziekstudenten en jonge professionals van overal vinden in de bibliotheek een rijke bron van inspiratie voor hun studie en ontwikkeling. In het aangrenzende gebouwtje is inmiddels de CEM-studio ingericht, een van de eerste elektronische muziekstudio’s in Nederland.